22 Comments

  1. Wat fijn dat je daar achter bent gekomen! Herkenbaar dat je zooooveel ideeën krijgt op reis, ik had boekjes vol. Maar belangrijk om het niet allemaal NU te willen uitvoeren, nergens voor nodig. Mooie blog! Ik ben dit de afgelopen weken ook aan het onderzoeken, hoe kan ik met dingen omgaan zonder dat alles zich opstapelt. Steeds teruggaan naar de onderliggende gedachten helpt mij hierbij. Waarom wil ik dit? Wil ik me bewijzen? Doe ik het voor iemand anders? Waarom moet ik honderd dingen tegelijk doen? Waarom wil ik vroeg opstaan/challenges aangaan etc. Zelfonderzoek. Helpt me om veel los te laten en veel chiller met alles om te gaan. Dan maar minder volgers, dan maar een dag tot 2 uur in bed blijven liggen.. Minder doelen, to do lijstjes. Meer op het moment zelf voelen waar ik zin in heb, waar ik energie van krijg. Spelen, ontdekken.. Daardoor heb ik een maand nauwelijks iets gedaan, en nu heb ik weer heel veel inspiratie. Hahah wat een verhaal!

    • Desi

      Wat een lieve reactie Marin! Ik hoef inderdaad ook niet alles NU te doen, en die gedachte helpt een hele hoop. De meeste dingen hebben namelijk geen deadline, dus gaat er ook niemand dood als ik het een dagje (of een paar weken) later doe. Die onderliggende gedachtes zijn ook heel behulpzaam, want ik wil geen dingen doen vanuit angst, maar juist vanuit liefde. En dat betekent dat ik dan sommige dingen maar beter helemaal niet kan doen, omdat ik ze niet voor de juiste redenen doe. En zo heb ik weer meer tijd voor andere dingen. Een maand nauwelijks iets doen is denk ik ook heel erg noodzakelijk om inderdaad die inspiratie weer op gang te krijgen en dan kun je daarna weer meer gaan doen. Het zou toch ook raar zijn als je altijd maar super veel zou doen? Dat houdt niemand vol, denk ik.

    • Desi

      Hahah, ja actie ondernemen voor minder actie. Grappig genoeg krijg ik daardoor ineens weer meer gedaan, of in ieder geval kwalitatief beter gedaan.

  2. Heeey! 😇 ik heb hier ook zooo vaak last van… Maar ben ook gewoon veel trager en kan niet zoveel opeen doen als een ander 😩 vaak probeer ik dat wel en geraak ik ook zogezegd ‘vermoeid’, maar ik schrap dan alle ontspanningen en doe gwn alles trager en dat helpt 😝

    • Desi

      Alles trager doen is inderdaad een heel goed idee! Dat probeer ik nu ook en dat helpt enorm. Stom he, dat we onszelf zo makkelijk vergelijken met anderen en dan maar over onze grenzen heen gaan om ‘erbij te horen’.

  3. Ik las je verhaal en ik dacht: dit zou ik zelf geschreven kunnen hebben. Het is zoooo herkenbaar! Zeker na een reis heeft je lichaam de tijd nodig om te wennen. Veel sterkte, gun jezelf de tijd, dan komt het goed.

  4. Heel herkenbaar. Meestal in de laatste weken in Ghana loop ik over van de ideeën wat ik in Nederland wil gaan doen (ik heb ook echt een hele lijst op mijn tablet staan met dingen die ik wilde doen), maar ook ik ben verhuisd en daarbij weer begonnen met sporten en vrijwilligerswerk. Naast mijn studie, twee bijbaantjes en startend bedrijf is het allemaal misschien wel teveel (en nu ik het opschrijf zie ik hoe belachelijk het is om het woordje ‘misschien’ er tussen te plakken). Om eerlijk te zijn is er niet echt iets wat ik doe om van die vermoeidheid af te komen, op een gegeven moment ben ik weer in een bepaald ritme waardoor ik ook weer tijd voor mezelf heb. Ik hoop dat je er snel weer bovenop komt 🙂

    • Desi

      Pfoe, dat is inderdaad echt een heleboel. Op de een of andere manier is het veel makkelijker om bij anderen te zien dat ze veel te druk zijn dan bij jezelf. Ik zit langzaam weer in een stijgende lijn, dus dat is fijn. Hopelijk maak jij het jezelf ook niet te druk en heb je snel weer wat tijd voor jezelf!

  5. Best herkenbaar. Zeker nu ik een whiplash heb en minder kan, moet ik heel erg priotiriteiten stellen…. mijn grootste valkuil is zowel mijn perfectionisme als soms het aantal dingen.

    • Desi

      Oeii perfectionisme en veel moeten van jezelf is een lastige combi. Herkenbaar! Heel veel beterschap voor je whiplash en succes met rustig aan doen. Uiteindelijk ben je er dan sneller van af, omdat je niet constant over je grenzen gaat. Dat is ook een goede reminder voor mezelf trouwens.

  6. Na veel vallen en opstaan heb ik geleerd om mijn grenzen goed te bewaken. Vaker nee zeggen hoort daar in mijn geval ook bij. Ik moet ook wel, gezien mijn gezondheid. Van mijn todo lijsten pik ik er per dag een paar af en soms nog minder. De rest komt later wel aan bod. Ook terug in Nederland blijf je jezelf beter leren kennen, mooi om te lezen.

    • Desi

      Wauw wat een mooie reactie! Inderdaad, niet alles hoef in één dag gedaan. Ik heb er nu wat meer vrede mee als mijn to do list niet a la minute bijgewerkt of afgestreept wordt. Er moet ook nog tijd over blijven om te kunnen genieten. En inderdaad, ook in Nederland valt er nog genoeg zelfontwikkeling te doen haha. Volgens mij kun je daar de rest van je leven mee bezig blijven!

  7. anitawillems

    Herkenbaar hoor! Wel merk ik naarmate ik ouder word er beter onderscheid in kan maken. Wat is een impuls en wat is echt belangrijk voor mij.

    • Desi

      Ik denk ook dat dat een heel belangrijk onderscheid is. Sommige dingen zijn helemaal niet zo noodzakelijk als ik denk, en zou ik inderdaad beter kunnen laten schieten. Dan blijft er meer tijd over voor de echt belangrijke dingen.

  8. Wat fijn dat je nu je draai weer wat vind. Jouw verhaal is echt een eye opener voor mij. Ik ben de laatste tijd ook zo moe en nu met de keelontsteking erbij denk ik: waarom blijf ik niet in bed liggen?

    • Desi

      Ah wat fijn om te lezen dat je er herkenning in vind. Hopelijk blijf je weer even lekker in bed liggen, zodat je weer wat op kan knappen.

  9. Fijn dat je achter het probleem gekomen bent en jezelf toe staat om rust te nemen. Een to do list hoeft niet in een korte tijd afgewerkt te worden. 🙂

  10. […] Als ik mezelf rot voel, kan ik vrij goed luisteren naar mijn gevoel. Aangezien ik me het liefste blij en vrolijk voel, wil ik veel moeite doen om dat weer te bereiken. Ik neem meer tijd voor mezelf en probeer uit te zoeken wat ik écht nodig heb. Zodra ik me dan weer beter voel, denk ik dat ik klaar ben. Eigenlijk word ik een beetje overmoedig en denk ik dat ik niets meer hoef te doen om mijn geluksgevoel vast te houden. Dan besluit ik dat ik wel een keer mediteren kan overslaan, omdat ik me toch rustig genoeg voel. Of dat ik best een dag alleen maar junkfood kan eten, omdat het zo lekker is. Of dat ik geen pauzes meer in hoef te plannen, aangezien ik weer meer energie krijg. […]

Geef een reactie