6 Comments

  1. Wat een goed overzicht! Ik had eens vaker gelezen dat er meerdere manieren zijn waarop greenwashing kan plaatsvinden, maar als je het zo op een rijtje ziet, kun je het denk ik wel makkelijker herkennen.
    Ondanks dat ik soms een beetje te kritisch kan zijn, ben ik er ook een paar keer flink ingestonken. En dan heb je ook nog bedrijfjes die je niet zozeer in de maling willen nemen, maar zelf overtuigd zijn het juiste te doen, terwijl ze intussen wat over het hoofd zien. Of daar nog mee bezig zijn. Er zijn een hoop gradaties zullen we maar zeggen. Daarom is het belangrijk dat we vragen blijven stellen! De mate van transparantie van een bedrijf vind ik dan meestal wel een aardige indicatie voor hoe goed ze bezig zijn.

    • Desi

      Er zijn inderdaad een hoop gradaties en ik geloof inderdaad dat het niet altijd echt de bedoeling is om te misleiden. Het is ook gewoon echt heel moeilijk om écht groen bezig te zijn en ik denk dat er veel te weinig in geïnvesteerd wordt om dit te veranderen. Maar hopelijk raken bedrijven geïnspireerd om telkens te blijven vernieuwen en daarmee nog groeier te worden.

  2. Mooie lijst! Nog steeds blijf ik het lastig vinden. Websites van bedrijven zijn vaak erg onduidelijk en als ik aan het shoppen ben en heb bv wc-papier nodig dan heb ik op dat moment geen tijd voor een zoektocht. Ergens vertrouw ik op Ekoplaza (vast niet terecht) maar wat als ik bij de AH, Jumbo of Lidl ben en er is geen Ekoplaza in de buurt en ik wil toch wc-papier. Wat kies je dan? Ze hebben allemaal een wat groenere optie maar geen idee hoeveel beter die keuze is. Ik heb nog steeds wel het gevoel vaak met de handen in het haar te zitten. Bij kleding en verzorgingsproducten kijk ik er gelukkig wel al een stuk makkelijker doorheen. Al doende leert men? 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *